Om samfälligheten

Samfälligheten kommer från den förening som skapades i början av 1960-talet i samband med att Ovikens pastorat stakade ut 133 tomter för fritidshusbebyggelse. I föreningens tidiga stadgar står det under punkten ändamål:"Föreningen har till ändamål att verka för de inom Arådalen planlagda fritidsområde i Bergs kommun boendes gemensamma intressen"


Några exempel på föreningens arbete var:


  • Arbete för områdets utveckling
  • Aktiviteter för föreningens medlemmar
  • Underhåll av vattenpumpar
  • Gemensam sophantering
  • Gemensam latrinhantering

2014-08-09 hölls så en förättning av lantmäteriet för bildande av Arådalens samfällighet vilken senare vunnit laga kraft.

Tidigare förening har därefter ersatts av dagens samfällighetsförening.


Samfälligheten består av parkeringsytor, sopdeponeringsområde, förrådsbyggnader, vatten-anläggningar samt grönområden. 


Ditt ansvar som fastighetsägare:

  • Varje fastighet innehar en röst per helt andelstal i föreningen.
  • Fastighetsägare är skyldiga enligt lag att betala årsavgiften som fastställs vid årsmötet året före.
    Årsavgiften ska täcka föreningens kostnader.
  • När du betalar är det viktigt att du anger tomtnumret så att det registreras på ditt medlemsskap.
  • Årsavgiften ska vara betald senast 30 april aktuellt år och Bankgironummer är 5881-2777.

  • Tömning av enskilda latrinkärl betalas av respektive fastighetsägare.
  • Föreningen står för kostnaden av hämtning av brännbara sopor och matavfall. Det är fastighetsägarens ansvar att själv lämna det som inte räknas till dessa avfall (t.ex. plåt, glas och annat) till närmaste återvinningscentral. 


Styrelse 2023-2024

Önskar du komma i kontakt med någon speciell person i styrelsen eller kommittérna så maila till vår kontaktadress så hjälper vi dig vidare till rätt person. 

Vägar och parkeringar

Vinterväghållning av Glenvägen


Information från Glenvägens Samfällighetsförening

Som många troligen läst har det blivit svårare för enskilda vägar att hitta entreprenörer som är villiga att sköta snöröjningen.

En orsak är Trafikverkets tydligare riktlinjer som gör det svårare för en entreprenör att ploga en enskild väg som ligger i anslutning till den statliga vägen. Ett exempel från Jokkmokk där plogbilen kör förbi den enskilda vägen under plogningen av den statliga vägen. När den turen är klar kör plogbilen tillbaka till den enskilda vägen för att ploga den. Sedan åter till startpunkten. Effekten blir att kostnaden för den enskilda vägen tredubblas på grund av lång framkörning. Uppgiven orsak är att staten inte kan subventionera den enskilda vägen.


För Glenvägen gäller att från säsongen 2017/2018 får vi då inte samma entreprenör som plogar Persåsvägen, vilket varit fallet tidigare. Efter många förfrågningar har vi till slut skrivit avtal med Grindes åkeri i Svenstavik. Grinde har uppdraget att ploga Svartåsenvägen. Om vi har tur innebär det en framkörning på ca 5 km. I sämsta fall blir det 45 km ( från Svenstavik).


För att kunna få till ett avtal har vi dessutom fått sänka kraven vad gäller jour under helgerna. Det kan innebära att det inte blir lika bra plogat under lördagar och söndagar. Eftersom postbilen ska upp till Glen tisdagar och fredagar ska vägen vara plogad senast kl. 11 dessa dagar. Övriga dagar finns ingen tidsgräns, dock ska plogning ske när snödjupet blir 7 cm eller efter det att snöfallet upphör.


Så räkna med att det kan finnas snö på vägen under vintern. Vägfogde är Thomas Johansson och det är han som i tveksamma fall ger entreprenören uppdrag att köra. Synpunkter på väghållningen lämnas till väghållaren (Glenvägens styrelse), inte entreprenören.


Parkeringar


I samfälligheten ingår det sex parkeringar längs Glenvägen.

Dessa är till för föreningens medlemmar och besökare till våra medlemmar. 


Snöröjning


Parkeringsplatser plogas upp på de platser som fastslagits vid samfällighetens bildande.

Detta gäller bland annat den stora parkeringen längs Glenvägen.

Föreningen har ingen kontrakterad snöröjare utan det rings in vid behov. 


En vädjan från snöröjarna är att försöka parkera intill varandra. Parkeringen blir ofta röjd under fredag em/kväll eller lördagar. 

Parkera gärna på samma sida vid lågsäsong så kan parkeringen röjas en sida i taget. 

Det kan finnas tillfällen som det inte hunnit bli skottat vid snöfall och då får man själv skotta sig in över snöplogkanten på parkeringen med spade.


För mer info om snöröjning läs gärna i tidigare Arådalsnytt nr 54-56 samt 58.


Avfallshantering

Vid stora parkeringen finns en gemensam sopbod.

Viktigt att vi alla hjälps åt att hålla ordning i sopboden och slänga endast tillåtet avfall (brännbart och matavfall).

Övrigt avfall tar du själv med till närmsta återvinningsstation.

Fyll på en tunna i taget då föreningen betalar per tömd tunna. 


Matavfall skall sorteras i särskilda avfallspåsar, som tillhandahålls av Bergs kommun.  De ska slängas i de bruna kärlen i sopboden. Matavfallskärl (ca 5 liter) och matavfallspåsar tillhandahålles av kommunen.

Ett kärl/tomt och en bunt påsar hämtar Ni i sopboden.

Kärl och påsar skall finnas från 19 oktober 2022 .

Tömning sker varannan vecka för både matavfall och övrigt.

Latrinhantering

Kommunen har separerat latrinavfall från avfallshanteringen så numera bekostas den kostnaden av nyttjaren.

Så alla som inte har tank, trekammarbrunn eller tillstånd att kompostera skall ställa sin tunna i containern vid sopboden. Avgiften för tunnan 750 kr/st skall finansiera latrinavfallet.

Inköpsställen kan Ni finna på hemsidan för Vatten och miljöresurs hemsida,  Länk dit finns om du klickar här.

Tömning av containern sker genom avrop från samfälligheten.

Vatten

För er som inte har eget vatten så finns dricksvatten att hämta i ett antal pumpar som finns utspridda i området. 



Hjärtstartare

Föreningen har en hjärtstartare.  Den finns placerad INNE I SOPBODEN.

Vi har kommit fram till att det är bästa platsen för att skydda mot väder och vind. 


Allmänheten har också tillgång till hjärtstartaren genom att ringa SOS Alarm och de får då koden till sopboden.